Daniel Piñol, membre de l’equip de CATCAR, historiador i professor de la Universitat de Barcelona, va presentar el projecte a Barcelona el dilluns 7 de febrer, en una conferència al Centre Cívic Casa Golferichs. L’acte, organitzat per la Societat Catalana de Genealogia, Heràldica, Sigil·lografia, Vexil·lologia i Nobiliària (SCGHSVN), es va poder seguir presencialment i telemàticament.
El conferenciant va exposar els objectius de CATCAR, un projecte que, va afirmar, «vol fer accessible a la societat el món carolingi (segles VIII-X) per mitjà de l’aplicació de les noves tecnologies: continguts multimèdia, cartografia digital, eines de ludificació i altres productes de realitat augmentada».
Piñol va anar mostrant cada una de les eines del projecte: va navegar per la plataforma on es poden trobar els documents carolingis digitalitzats i transcrits. Per a ell, aquesta nova eina serà molt útil als investigadors i «facilitarà que aquells que no saben llatí o no coneixen la lletra carolíngia puguin acostar-se a aquesta època». Durant la presentació també es van poder veure imatges de les dues aplicacions del projecte: la ludificada, que proposa vuit itineraris per vestigis carolingis, i la didàctica, que planteja reptes i preguntes en diferents escenaris que recreen la vida d’aquella societat.
De les experiències immersives que es podran veure a Perpinyà i a Roda de Ter, Piñol en va destacar la possibilitat que els visitants «se sentin protagonistes i interaccionin amb personatges identificats en la documentació carolíngia per a resoldre enigmes i reptes». També va subratllar la importància del fet de disposar d’una maleta pedagògica perquè els professors puguin treballar a l’aula abans i després de viure aquestes experiències.
Piñol va subratllar que projectes com CATCAR contribueixen a combatre els tòpics sobre l’edat mitjana i a fer-la «atractiva i comprensible». En aquest sentit, va advocar per «potenciar un tipus de recerca oberta a noves estratègies i que incorpori la comunicació com una part essencial per a poder donar utilitat als resultats obtinguts».