L’època carolíngia és una etapa històrica que no té un espai gaire destacat en el programa escolar. Els alumnes de primària reben una visió molt general d’un període que és clau per a la formació de Catalunya i d’Europa. Per això, una de les propostes del projecte CATCAR consisteix en una aplicació didàctica per a ajudar el professorat a presentar l’univers carolingi de manera entenedora i atractiva. Es tracta d’un joc interactiu per a tauletes i ordinadors que es podrà fer servir a classe i que també s’oferirà com a activitat complementària a les sales immersives, al Museu Arqueològic de l’Esquerda (Roda de Ter) i al Palau dels Reis de Mallorca (Perpinyà).
El joc proposa cinc escenaris en què es recrea la vida de clergues, pagesos, mercaders i nobles de l’època. Els jugadors hauran de detectar objectes que no corresponen a aquest període, vestir personatges, recompondre documents i objectes esquinçats i respondre preguntes sobre el món carolingi.
Es proposen cinc temes diferents, que, expressats en el joc en termes llatins, exerciran de fil conductor de les diverses proves:
• Aprisio. S’han de resoldre situacions relacionades amb l’aprisio, que era el sistema d’organització i ocupació de les terres ermes. Per exemple, s’ha de vestir un pagès i restaurar un document judicial sobre la propietat d’uns camps.
• Commercium. L’escena reprodueix un intercanvi comercial entre musulmans i carolingis. Entre els reptes proposats, hi ha la reconstrucció d’una moneda de l’època.
• Legata. La situació ens parla dels llegats, és a dir, de com els carolingis transmetien els seus béns. Entre altres proves, s’ha de reconstruir un testament.
• Molendinum. Es reprodueix un molí de l’època i un dels reptes que s’ha de resoldre és vestir una molinera.
• Scriptorium. La imatge ens trasllada als espais dels monestirs destinats a l’escriptura. En aquest cas, la prova inclou, entre d’altres, un scriptorium buit que s’ha d’omplir i la restauració d’un manuscrit de Ripoll.
L’aplicació ofereix dos nivells de dificultat: un per a alumnes de primària i un per a alumnes de secundària. En tots dos casos, els estudiants comptaran amb un personatge que els farà de guia: la Clio, una professora inspirada en la musa grega de la història. L’experiència dura aproximadament trenta minuts i es pot jugar en català o francès.